Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van relevante ontwikkelingen, events en publicaties.

Inzet van nieuwe wervingsmiddelen in het werving- en selectieproces

Werving en selectie binnen en voor de publieke sector is aan verandering onderhevig. Traditioneel werven, ofwel post and pray, levert niet altijd meer de juiste hoeveelheid en kwaliteit van sollicitanten op. Dit vraagt om een andere manier van werken. En wat voor de publieke sector geldt, geldt natuurlijk ook voor een groot deel van de profit sector.

Belangrijke ontwikkelingen op het gebied van werving en selectie

Op basis van onze ervaring in de publieke sector zien wij verschillende ontwikkelingen op het gebied van werving en selectie.  Deze ontwikkelingen behandelen we in een serie van 5 artikelen.

In dit artikel gaan we in op de vijfde ontwikkeling.

Inzet van nieuwe wervingsmiddelen 

Naast de traditionele wervingskanalen zullen organisaties zich steeds meer richten op nieuwe manieren om kandidaten aan te trekken. Je kan bijvoorbeeld denken aan zoals sociale media (campagnes), referral-programma's en online communities. 

  • Social media: sociale media-platforms zoals LinkedIn, Instagram, Facebook en TikTok worden steeds vaker gebruikt door organisaties in de publieke sector om vacatures te promoten en een bredere doelgroep te bereiken.  
  • Jobboards: vacaturesites zoals Indeed, Glassdoor en Nationale Vacaturebank worden veelvuldig gebruikt door de publieke sector om vacatures te plaatsen en te adverteren.  
  • Video-recruitment: platformen zoals HireVue en MyInterview worden steeds populairder, waardoor werkgevers sollicitanten via video kunnen screenen en interviews afnemen.  
  • Talentpools: sommige organisaties creëren talentpools om kandidaten op de lange termijn aan te trekken. Hierdoor kunnen ze snel geschikte kandidaten vinden als er een vacature ontstaat.  
  • Referral-programma's: door werknemers aan te moedigen om hun vrienden en kennissen aan te bevelen, kunnen organisaties een bredere pool van sollicitanten bereiken en vertrouwen op de referenties van hun bestaande werknemers.  
  • Virtuele carrièrebeurzen: organisaties in de publieke sector organiseren vaker virtuele carrièrebeurzen om met potentiële kandidaten in contact te komen en openstaande vacatures te promoten.  

Het is belangrijk om op te merken dat de wervingskanalen die door de publieke sector worden gebruikt, afhankelijk zijn van het soort functie dat ze willen vervullen, de vaardigheden die nodig zijn en de doelgroep waarop ze zich richten. Meer over wervingskanalen en methodieken is te lezen in de whitepaper Duurzaam werven en selecteren voor de publieke sector

Gebruik de kennis over de belangrijkste ontwikkelingen in jouw organisatie

Heb je al onze artikelen gelezen over de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van werving en selectie? Dan ben je nu weer helemaal op de hoogte van de belangrijkste ontwikkelingen. In een notendop: je weet dat de vooruitzichten nog steeds zijn dat de arbeidsmarkt de komende tijd krapper wordt, de snelheid en diversiteit van ontwikkelingen groter wordt en een eenmaal opgelopen achterstand moeilijker in te halen is. Gebruik deze kennis om in jouw organisatie de juiste keuzes te maken op het gebied van werving en selectie.

Hulp nodig of meer weten?

Wil je graag meer weten over of kun je hulp gebruiken met de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van werving en selectie? Neem dan contact met mij op.

Gerelateerde artikelen