Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van relevante ontwikkelingen, events en publicaties.

Kandidaten hebben meer behoefte aan flexibiliteit in werktijden en locaties

Werving en selectie binnen en voor de publieke sector is aan verandering onderhevig. Traditioneel werven, ofwel post and pray, levert niet altijd meer de juiste hoeveelheid en kwaliteit van sollicitanten op. Dit vraagt om een andere manier van werken. En wat voor de publieke sector geldt, geldt natuurlijk ook voor een groot deel van de profit sector.

Belangrijke ontwikkelingen op het gebied van werving en selectie

Op basis van onze ervaring in de publieke sector zien wij verschillende ontwikkelingen op het gebied van werving en selectie.  Deze ontwikkelingen behandelen we in een serie van 5 artikelen.

In dit artikel gaan we in op de derde ontwikkeling.

Flexibiliteit in werktijden en -locaties

We zien een blijvende toename in het aantal werknemers dat vanuit huis of op afstand werkt. Dit zal veranderingen met zich meebrengen in de manier waarop organisaties werven en selecteren, met de nadruk op vaardigheden zoals communicatie en zelfstandig werken.

Flexibiliteit in werktijden en locaties is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden voor werknemers in de publieke sector. Dit komt vooral door de opkomst van technologieën die het mogelijk maken om op afstand te werken en flexibeler om te gaan met werktijden. In reactie hierop hebben veel overheidsorganisaties hun werkomgeving aangepast en werken ze aan ruimere werktijden en locaties om hun werknemers tegemoet te komen.

Daarnaast zie je ook dat inrichtingen van kantooromgevingen erop zijn gericht dat medewerkers enerzijds flexibel werken en anderzijds minder omvangrijk zijn dan het medewerkersbestand. Ofwel de dekkingsgraad van het aantal werkplekken leidt ertoe dat medewerkers na een vergadering mogelijkerwijs noodgedwongen van werkplek moeten veranderen.

Flexibiliteit in werktijden en locaties

Dit leidt ertoe dat bij nieuwe wervings- en selectieprocessen flexibiliteit in werktijden en locaties een belangrijke factor is geworden bij het aantrekken van talent. Veel publieke organisaties hebben hun vacatures aangepast om de nadruk te leggen op de mogelijkheden voor flexibel werken en dit kan werknemers aantrekken die anders misschien niet geïnteresseerd zouden zijn in werken bij de overheid.

Uit onderzoeken van Intelligence Group komt de wens om hybride te werken ook steeds vaker als belangrijke pullfactor naar voren. In deze whitepaper wordt het belang van pullfactoren uitgebreid beschreven.

Gebruik van technologie en communicatiemiddelen

Een belangrijk aspect bij het aannemen van werknemers met flexibele werktijden en locaties is het gebruik van technologie en communicatiemiddelen. Door werknemers de juiste tools te geven, kunnen ze hun werk op afstand uitvoeren en tegelijkertijd in contact blijven met collega's en klanten. De Covid-19 pandemie heeft uiteraard een belangrijke rol gespeeld bij het versnellen van deze ontwikkelingen en het vergroten van de acceptatie van flexibele werktijden en locaties binnen de publieke sector. Veel overheidsorganisaties hebben tijdens de pandemie thuiswerken geïntroduceerd als onderdeel van hun bedrijfscontinuïteitsplannen en zullen waarschijnlijk deze nieuwe manier van werken behouden.

Meer weten?

Wil je graag meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op.

 

Gerelateerde artikelen