Een sterk employer brand trekt talent aan
Wist je dat 30% van de werknemers binnen 3 maanden de organisatie weer verlaat als hun verwachtingen niet worden waargemaakt? Het actief laten zien van je werkgeversmerk zorgt ervoor dat kandidaten op voorhand een goede indruk krijgen van jouw organisatie. Maar wat is employer branding? Je draagt er de identiteit van jouw organisatie mee uit en laat er jouw unieke dna mee zien. Dit helpt in het aantrekken van de (juiste) kandidaten. Ook verhoogt het de trots van je huidige medewerkers, wat weer helpt bij het binden en boeien. Kortom, employer branding is een essentieel onderdeel van je recruitment strategie én het zorgt voor duurzame plaatsingen.
Talenten die passen bij je werkgeversmerk
We weten dat het aantrekken van de juiste kandidaten een uitdaging kan zijn, vooral in een schaarse arbeidsmarkt. Daarom helpen we jouw organisatie bij het opbouwen van je employer brand. Dit is een essentieel onderdeel van je recruitment strategie, want een sterk merk trekt de juiste talenten aan. Talenten die zich aangetrokken voelen tot jouw verhaal, zullen sneller bij jou solliciteren in plaats van bij je concurrent. Wij zijn ervan overtuigd dat door het aanspreken van talenten op je belangrijkste kern- en werkwaarden, de kans op een duurzame match zo groot mogelijk wordt gemaakt. Zo hebben zij en jij de grootste kans op langdurig werkgeluk en leidt het tot een waardevolle bijdrage voor jouw organisatie.

Bouwen aan een sterk werkgeversmerk: identiteit en imago
80% echt en 20% ambitie zeggen we altijd. Laat zien wat werken bij jouw organisatie nou écht betekent en wat je als organisatie wilt nastreven. Zorg er in ieder geval voor dat je werkgeversimago overeenkomt met je werkgeversidentiteit. Zeg wat je doet en doe wat je zegt. Denk daarbij niet alleen aan je positionering als werkgever, maar zorg er ook voor dat je onboardingstraject goed is ingericht. Zo maak je de verwachtingen waar die nieuwe medewerkers bij je merk hebben en verklein je de kans op uitstroom aanzienlijk.

Employer brand analyse
Wij helpen organisaties met het opstellen van een sterk werkgeversmerk. Dit doen wij met onze Employer Brand Analyse. Hiermee duiken we in jouw organisatie en halen we de identiteit van jouw organisatie naar boven. Wat maakt jouw organisatie nou uniek? Waarmee kun jij je onderscheiden op de arbeidsmarkt? De antwoorden liggen vaak dichterbij dan je denkt. We stellen een Employee Value Proposition (EVP) op voor jouw werkgeversmerk en bundelen dit in een adviesrapport. Daarmee kun jij direct aan de slag met het versterken van jouw werkgeversmerk. Binnen onze analyse onderscheiden we 3 fases:

Onderzoeksfase
Via een aantal gesprekken binnen jouw organisatie, halen we op wat jouw identiteit als werkgever is. Denk hierbij aan organisatiecultuur, kern- en werkwaarden en de reden waarom medewerkers bij jouw organisatie blijven.

Ontwerpfase
Op basis van het interne onderzoek, stellen we de definitie van jouw werkgeversmerk op. Dit vatten we samen in een Employee Value Proposition (EVP). De EVP gebruik je in de verdere uitrol en activatie van je werkgeversmerk.

Adviesfase
Op basis van fase 1 en 2, doen we ook een externe check op concurrenten en jouw (online) positionering als werkgever. Op basis hiervan geven wij je advies over het verbeteren van jouw arbeidsmarktpositie, zowel voor de korte als lange termijn.
Employer branding: de basis voor recruitment van talent
Een sterk werkgeversmerk ontstaat niet van de één op de andere dag. Dat alleen zorgt niet direct voor meer en betere kandidaten. Daarom is employer branding echt een onderdeel van je recruitmentstrategie. Daarbij adviseren we ook om de samenwerking op te zoeken met de afdeling marketingcommunicatie en/of een reclamebureau, met employer branding als specialisme. Voordeel voor onze klanten: zij kunnen gebruikmaken van het marketing- en communicatiebureau van Driessen Groep. Dit bureau werkt alleen voor Driessen Groep organisaties en haar relaties en heeft al ruim 30 jaar ervaring in arbeidsmarktcommunicatie en employer branding. Lees ook eens onze whitepaper: 7 stappen naar een sterk werkgeversmerk.
