De kosten van een bad hire

Het vinden van talent is niet makkelijk. Maar het maken van de perfecte match die leidt tot langdurig werkgeluk en meerwaarde voor een organisatie is pas echt lastig. Wist je dat 1 op de 4 aannames achteraf een ‘bad hire’ blijkt? Dat kost veel organisaties tijd, geld en frustratie. Gelukkig kan het anders!

Whitepaper aanvragen

Een bad hire kost tot 4 maal een maandsalaris

De analyses over de kosten van een ‘bad hire’ lopen uiteen. Maar als je alle directe en indirecte kosten meerekent, dan kom je al gauw uit op 4 maal een maandsalaris. Uiteraard afhankelijk van de functie en de periode. Een ‘bad hire’ brengt niet alleen kosten met zich mee, het zorgt ook voor veel negatieve bij-effecten. Denk aan stress voor collega’s en leidinggevenden en veel verloren tijd.

Ga voor een duurzame match

Om de problemen van een ‘bad hire’ te voorkomen, is de focus op een duurzame match essentieel. Dit is niet alleen de verantwoordelijkheid van de manager of leidinggevende, maar ook van HR of de recruiter. Nog te vaak worden HR specialisten of recruiters niet betrokken bij de werving van nieuwe medewerkers, terwijl juist dat samenspel de kans op een duurzame match vergroot.

Het belang van een goede onboarding

Wist je dat een goede pre- en onboarding bijdraagt aan de verblijfsduur en productiviteit van medewerkers? Uit onderzoek blijkt dat de kans dat personeel minstens drie jaar bij het bedrijf blijft 69% groter is wanneer ze een goede onboarding hebben gehad. Daarnaast zijn de eerste drie tot zes maanden ook nog eens de periode waarin nieuwe medewerkers het snelst stoppen. Een ineffectieve onboarding leidt dus tot meer verloop.

De eerste indruk maak je misschien tijdens de sollicitatie. Toch zijn de eerste maanden cruciaal in het bouwen aan een duurzame relatie met een nieuwe medewerker. Zorg daarom voor een gedegen onboarding. Dit zorgt voor een lager verloop, meer productiviteit, hogere effectiviteit en minder kosten. Een goede onboarding zorgt ervoor dat een medewerker zich thuisvoelt, de organisatie en zijn collega’s leert kennen en enthousiast raakt over de doelstellingen.

Werkgeluk mogelijk maken

Pas na een goede onboarding is de medewerker klaar om te excelleren. Het helpt om een omgeving te creëren die dat mogelijk maakt. Competentie, autonomie en verbondenheid zijn sleutelbegrippen die werkgeluk mogelijk maken. Activiteiten die we graag doen, vanuit een autonome motivatie, zijn vaak dingen waar we goed in zijn (competentie), die we uit onszelf willen doen (autonomie) en die we samen kunnen doen met mensen die we waarderen (verbondenheid).

Hoe groot is de kans op een duurzame match?

Jeij doet er alles aan om een duurzame match te maken. Dit blijft niet bij woorden. Daarom begeleiden we de kandidaat bij onboarding en na plaatsing ten minste drie maanden door middel van jobcoaching. Zo verminderen we de uitstroom significant en geven we nét dat beetje meer voor een duurzame match.

Whitepaper
Het belang van een goede onboarding

Afbeelding

In deze whitepaper lees je alles over:

  • Hoe ziet het optimale onboarding proces eruit?
  • Wat zijn de eisen aan onboarding.
  • De do’s en don’ts bij online onboarding.
* verplicht veld

Vraag de whitepaper aan

Vul het formulier in om kosteloos de whitepaper 'Het belang van een goede onboarding' aan te vragen.

Eventueel je opmerking of vraag