Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van relevante ontwikkelingen, events en publicaties.

Kunnen we zonder hokjes praten over inclusiviteit?

Wat is inclusiviteit?

Bij inclusiviteit hebben we het over het creëren van een omgeving waarin iedereen zich welkom en gewaardeerd voelt en gelijke kansen krijgt. Als inclusieve organisatie zorg je ervoor dat iedereen meedoet en om dit mogelijk te maken, zorg je voor een veilige werkomgeving. Je weet verschillen in personen te benutten en je ziet de meerwaarde ervan in. Inclusiviteit is op die manier een ‘werkwoord’, iets waar je altijd mee bezig bent om dit te laten slagen.

Het belang van inclusiviteit

Vooral in deze krappe arbeidsmarkt, zien de meeste organisaties het belang van een inclusieve organisatie. Het kan bijdragen aan innovatie, een hogere betrokkenheid en uit onderzoeken kan het zelfs leiden tot een hogere winst. Maar hoe vertel je aan de buitenwereld dat je een inclusieve organisatie bent? Laat je op je website zien dat je inclusief bent door het te benoemen? Door voorbeelden te geven? Hier komen plus- en knelpunten bij kijken.

Plus- en knelpunten

Wanneer je door voorbeelden laat zien dat je een inclusieve organisatie bent, kunnen mensen zich aangesproken voelen. Ook is het positief voor je imago dat je aandacht besteedt aan een inclusieve werkomgeving. Maar er zitten ook knelpunten aan het benoemen en het geven van voorbeelden. Hierdoor komen er toch hokjes. Wanneer je benadrukt dat je inclusief bent, houd je het onderscheid in leven. En voorbeelden van inclusiviteit hoeven ook niet altijd positief te zijn. Je kunt nooit alles benoemen, waardoor je doelgroepen juist ook kunt uitsluiten.

Ikzelf als ervaringsdeskundige

Ikzelf heb te maken met een fysieke beperking. Stel ik bezoek je website en lees een aantal voorbeelden over inclusie, maar mijn eigen beperking komt hier niet in voor, dan kan het zo zijn dat ik me juist uitgesloten voel. Hiermee bereik je dan het tegenovergestelde van je oorspronkelijke doel.
 
Maar bij het niet benoemen van je organisatie als inclusief, spelen dezelfde factoren een rol. De mogelijke pluspunten van het wél benoemen, zijn nu de mogelijke knelpunten.

Maar wat is dan wel goed? Eerlijk gezegd heb ik geen idee. Dit is een keuze die je als organisatie zelf moet maken. Het belangrijkste is dat je er goed over nadenkt en het niet alleen tot uiting brengt in je communicatiemiddelen, maar ook echt nastreeft in je organisatie. Het vraagt om betrokkenheid en draagvlak in de hele organisatie. Zodat je het samen doet vanuit de juiste intentie. Dit helpt ook bij het voorkomen van tokenisme.

Wat is tokenisme?

Dit betekent dat je de indruk probeert te wekken dat je als organisatie inclusief bent, door bijvoorbeeld het aannemen van een persoon met een beperking, puur omdat hij of zij een beperking heeft. Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zouden niet moeten worden ingezet als pronkstuk voor de organisatie.

Niks vóór de doelgroep, zonder de doelgroep

Vanuit mijn oogpunt zou ik je bij alle (inclusie) vraagstukken het volgende willen adviseren; niks vóór de doelgroep, zonder de doelgroep. Oftewel, bedenk voor wie je dit doet en raadpleeg de desbetreffende groep(en).

Laten we samen de hokjes doorbreken en ruimte creëren voor open gesprekken en échte verbindingen.

Samenwerking met de gemeente Someren

In de onderstaande video vertel ik over mijn samenwerking met de gemeente Someren en hoe deze tot stand is gekomen.

Gerelateerde artikelen