Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van relevante ontwikkelingen, events en publicaties.

Column: Een werkomgeving die bindt en boeit

Waar het vinden van nieuwe medewerkers zijn uitdagingen kent op de krappe arbeidsmarkt, ligt de ware kunst in het behouden en betrokken houden van talenten in je organisatie. Dit vraagt om inzicht en kennis van de uiteenlopende behoeften en drijfveren van medewerkers, die steeds diverser worden.

Biedt purpose and pleasure

De sleutel tot succesvol binden en boeien ligt in het creëren van een werkomgeving waarin medewerkers zich gewaardeerd en begrepen voelen. Dit begint met het bieden van ‘purpose and pleasure’, zoals wij dat binnen de Driessen Groep noemen. Pleasure, wat onder andere bestaat uit oprechte aandacht, samenwerken aan boeiende opdrachten, een open sfeer, communicatie en goede werkvoorwaarden, is vaak het makkelijkst te beïnvloeden. Purpose vereist onder andere een aanpak die erop gericht is dat je daadwerkelijk inzicht hebt in wat medewerkers drijft.

Sluit aan bij individuele drijfveren van medewerkers

Uit onderzoek van Salesforce blijkt dat 80% van de medewerkers impact wil maken met hun werk, in lijn met hun persoonlijke waarden. PWC-onderzoek (PricewaterhouseCoopers) toont aan dat medewerkers 2,3 keer zo vaak geneigd zijn om bij een werkgever te blijven als ze een sterke verbinding voelen met de purpose van de organisatie, en bij millennials is dit zelfs 5,3 keer. Deze cijfers onderstrepen het belang van het aansluiten bij de individuele drijfveren van medewerkers.

Heb een duidelijk beeld van wie je aan je organisatie wilt binden

Het niet goed inspelen op deze behoeften kan voor organisaties leiden tot kostbare misstappen. Kosten die gepaard gaan met werven, selecteren, onboarden en ontwikkelen, die niet het gewenste resultaat opleveren. Aan de kant van de medewerkers kan dit betekenen dat zij een functie accepteren die niet aan hun verwachtingen voldoet, met alle gevolgen van dien. Daarom is het essentieel om een duidelijk beeld te hebben van wie je aan je organisatie wilt binden, met oog op de wensen en drijfveren van de hedendaagse ‘workforce’.

Het binden en boeien van medewerkers is een doorlopend proces

Het vinden van medewerkers is slechts het begin. Het echte werk begint wanneer ze deel uitmaken van je organisatie. Dan gaat het erom een omgeving te creëren waarin ze zich kunnen ontwikkelen en waarde toevoegen. Dit vereist een constante evaluatie en aanpassing van je strategieën om ervoor te zorgen dat ze zich betrokken en gewaardeerd voelen. Het binden en boeien van medewerkers is een doorlopend proces dat aandacht en toewijding vereist. In de competitieve arbeidsmarkt van vandaag is het behouden van talent net zo belangrijk, zo niet belangrijker, dan het vinden ervan. Als we deze uitdaging aangaan en onze strategieën hierop afstemmen, bouwen we aan organisaties waar medewerkers zich langdurig willen inzetten en ontwikkelen.

Bekijk het webinar

In het webinar Hoe vind en behoud ik medewerkers als overheidsorganisatie? vertellen experts Malou Bruil, recruitment marketeer, en Semir Vergun, adviseur werving & selectie, je alles over hoe je de juiste medewerkers voor jouw overheidsorganisatie vindt én behoudt. Na het bekijken van dit webinar weet je:

  • Op welke manier een sterk werkgeversmerk bijdraagt aan het vinden en behouden van de juiste kandidaten;
  • Tips en tricks hoe de juiste mensen solliciteren op jouw vacatures;
  • Hoe een goede analyse van competenties bijdraagt aan een duurzame match;
  • De stappen die aandacht nodig hebben om medewerkers te behouden.

Gerelateerde artikelen